اما چرا آموزش زبان انگلیسی به کودکان لازم است؟

زبان انگلیسی امروز به یک‌زبان بین‌المللی تبدیل‌شده و بخشی از فرهنگ، اقتصاد، سیاست، آموزش، هنر، گردشگری و علوم در سراسر دنیاست که ارزش‌ها و دیدگاه‌های افراد را منتقل کرده و بر شکل‌گیری تفکر تاثیر می‌گذارد.بنابراین یادگیری انگلیسی باعث آشنایی بیشتر با سایر فرهنگ‌ها، فهم تفاوت‌های فرهنگی، قبول تفاوت‌ها در درک دنیا و افزایش تاب‌آوری در جامعه مدرن چندملیتی حال حاضر می‌شود.اما چرا آموزش زبان انگلیسی به کودکان لازم است؟

 

 

 

چه موانعی بسیاری بر سر راه یادگیری زبان دوم وجود دارد؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مانع، عدم امکان برقراری ارتباط با افرادی است که انگلیسی را به زبان مادری صحبت می‌کنند. ناتوانی در استفاده از زبان انگلیسی در خارج از مدرسه یا موسسه آموزشی در کشورهای غیر انگلیسی‌زبان باعث کند شدن روند فراگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری می‌شود. بنابراین استفاده از ابزارهای واقعی و قابل‌اطمینان اهمیت زیادی دارد. ابزارهایی مانند کارتون‌های زبان انگلیسی نیاز زبان‌آموز که در این‌جا کودکان ما هستند را به یک محیط انگلیسی‌زبان برطرف کرده و باعث می‌شود انگلیسی را در محیطی طبیعی و نزدیک به جامعه انگلیسی‌زبان یاد بگیرند.

قالب صوتی و تصویری کارتون‌ها روشی مؤثر برای یادگیری زبان دوم است که نه‌تنها توجه کودک را جلب می‌کند، بلکه باعث بهبود توانایی‌های شنیداری و مهارت‌های گفتاری او هم می‌شود. جنبه تصویری کارتون‌ها باعث یادگیری بهتر و مؤثرتر آواها، واژه‌ها، عبارت‌ها و جمله‌ها می‌شود و به کودک کمک می‌کند بدون این‌که کسی گفته‌ها را برای او ترجمه کند، مفهوم آنها را دریابد.  

نکته: قالب صوتی و تصویری کارتون‌های زبان انگلیسی باعث درک زبان توسط کودک می‌شود، نه صرفاً یادگیری فیزیکی لغات و عبارت‌ها.

چه موانعی بسیاری بر سر راه یادگیری زبان دوم وجود دارد؟ مهم‌ترین و اصلی‌ترین مانع، عدم امکان برقراری ارتباط با افرادی است که انگلیسی را به زبان مادری صحبت می‌کنند. ناتوانی در استفاده از زبان انگلیسی در خارج از مدرسه یا موسسه آموزشی در کشورهای غیر انگلیسی‌زبان باعث کند شدن روند فراگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری می‌شود. بنابراین استفاده از ابزارهای واقعی و قابل‌اطمینان اهمیت زیادی دارد. ابزارهایی مانند کارتون‌های زبان انگلیسی نیاز زبان‌آموز که در این‌جا کودکان ما هستند را به یک محیط انگلیسی‌زبان برطرف کرده و باعث می‌شود انگلیسی را در محیطی طبیعی و نزدیک به جامعه انگلیسی‌زبان یاد بگیرند. قالب صوتی و تصویری کارتون‌ها روشی مؤثر برای یادگیری زبان دوم است که نه‌تنها توجه کودک را جلب می‌کند، بلکه باعث بهبود توانایی‌های شنیداری و مهارت‌های گفتاری او هم می‌شود. جنبه تصویری کارتون‌ها باعث یادگیری بهتر و مؤثرتر آواها، واژه‌ها، عبارت‌ها و جمله‌ها می‌شود و به کودک کمک می‌کند بدون این‌که کسی گفته‌ها را برای او ترجمه کند، مفهوم آنها را دریابد.    نکته: قالب صوتی و تصویری کارتون‌های زبان انگلیسی باعث درک زبان توسط کودک می‌شود، نه صرفاً یادگیری فیزیکی لغات و عبارت‌ها.

طبق گفته‌ استفان کراشن، زبان‌شناس معروف آمریکایی، دو روش برای مطالعه زبان انگلیسی وجود دارد: یادگیری زبان و فراگیری زبان.

در روش فراگیری زبان انگلیسی که موضوع صحبت ما در این مقاله و در کل وب‌سایت و اپلیکیشن کوچیکاست، نیازی به حفظ کردن آگاهانه لغات و عبارات نیست. اطلاعات به‌صورت ناخودآگاه دریافت می‌شوند یعنی به همان شیوه‌ای که کودک زبان مادری را فرامی‌گیرد.

کودک در فراگیری زبان مادری از ناخودآگاه خود استفاده می‌کند و هیچ اراده‌ای برای یادگیری وجود ندارد. برای مثال یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که کودک در حال گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم یا کارتون یا تعامل با دیگران است. کراشن عقیده دارد فراگیری مؤثرتر از یادگیری است و باید بیشتر بر درک طبیعی زبان تأکید شود تا یادگیری فیزیکی.

به‌همین دلیل است که باید از شیوه‌های صوتی و تصویری برای کمک به کودکان در فراگیری زبان دوم استفاده شود. نکته مهم دیگر در این روش استفاده از ابزارهای جذاب است. کتاب‌های خسته‌کننده آموزش زبان هیچ‌چیز به کودک شما یاد نمی‌دهند. ولی کودک به‌راحتی جذب داستان‌ کارتون‌ها شده و آنها را با لذت تماشا می‌کند. همین لذت فراگیری زبان را تسهیل می‌کند.

طبق گفته‌ کراشن، کودک هنگام تماشای کارتون‌ها زبان انگلیسی طبیعی و واقعی را با گوش‌های خود دریافت می‌کند. بنابراین تلفظ صحیح لغات و عبارات را یاد می‌گیرد. وقتی لغات و عبارت‌های جدید با تصاویر کارتونی همراه هستند، به‌راحتی و به‌سرعت در ذهن کودک می‌نشینند.

بر اساس تمام ویژگی‌هایی که ذکر شد، تحقیقات بسیاری در مورد کشف تأثیرات مثبت تماشای کارتون‌های انگلیسی در فراگیری زبان دوم در کودکان زیر ۶ سال انجام‌شده است که قرار است در مقاله‌های آینده یک نمونه از این تحقیقات را به‌دقت بررسی کنیم.

Indirect-method-of-teaching-English-to-children-3.jpg

 

 

 

 

اما نتیجه به‌دست‌آمده از تمام این تحقیقات تقریباً یکسان بوده‌است: «زبان دوم را نمی‌توان آموزش داد، بلکه باید توسط خود زبان‌آموز فراگرفته شود. معلم یا والدین تنها وظیفه هدایت زبان‌آموز و فعال کردن ویژگی‌های ذاتی او را برعهده دارند تا روند فراگیری کودک با موفقیت طی شود. بنابراین لازم است که دنیای ذهن زبان‌آموز شناخته و روش‌های مناسب برای تشویق و ترغیب او کشف شود تا بتواند لزوم فراگیری زبان دوم را درک کرده و به‌راحتی زبان مادری آن را فرا بگیرد».

در ادامه مقالات درمورد یادگیری زبان دوم به روش غیرمستقیم، به بررسی موردی این روش و تأثیرات آن می‌پردازیم. در کنار مطالعه این مقالات از تماشای کارتون‌های زبان انگلیسی در وب‌سایت و اپلیکیشن کوچیکا غافل نشوید و از همین سنین ابتدایی زمینه دوزبانه شدن فرزندتان را فراهم کنید.

Cron Job Starts