css

مقالات

ما در این مقاله قصد داریم به رشد بینایی کودک و مراحل تکامل بینایی او بپردازیم. مطمئنا شما به عنوان پدر و مادری که اولین تجربه خود را از پرورش فرزند دارید، نسبت به روند رشد کودک خود نگرانید و می‌خواهید مطمئن شوید که رشدی کاملاً طبیعی دارد.

 

درست است که هر دستاورد کودک باعث هیجان شما می‌شود، ولی در مورد حس بینایی کودک باید بدانید کودکتان در چه مرحله‌ای از رشد قرار دارد. نکته با اهمیت این است که حس بینایی به سرعت طی سال اول زندگی کودک تکامل پیدا می‌کند. ما در این مقاله مراحل رشد بینایی کودک را طبق سن او ارائه می‌دهیم.

مراحل رشد بینایی در کودک

 

 

تذکر: سرعت رشد کودکان و تکامل حس‌ها و مهارت‌های آنها با هم متفاوت است، بنابراین اگر کودکتان از همسالان خود جلوتر یا عقب‌تر است، نگران نشوید.

رشد بینایی کودک تازه متولد شده

کودک شما با حس کامل بینایی به دنیا نمی‌آید. دید نوزاد تازه متولد شده نسبتاً تار و مبهم است، نمی‌تواند تمرکز کند یا رنگ‌ها را از هم تشخیص ‌دهد، چون شبکه و سلول‌های مسئول پردازش رنگ هنوز کامل رشد نکرده‌اند. رنگ چشم نوزاد تازه متولد شده هم هنوز مشخص نیست.

رنگ چشم برخی نوزادان در بدو تولد خاکستری است. ولی این بدان معنا نیست که بعدها هم همین رنگ چشم را خواهند داشت. عنبیه چشم نوزاد هنوز رنگدانه تولید نمی‌کند تا رنگ چشم مشخص شود. ملانین رنگدانه مسئول رنگ پوست، مو و چشم است که در حدود ۶ ماهگی کودک، رنگ نهایی را تعیین می‌کند.

رشد بینایی کودک در سه و چهار ماهگی

کودک از سه تا چهار ماهگی کم‌کم می‌تواند صورت‌ها و همچنین رنگ‌های خاص مخصوصاً قرمز و سبز را تشخیص دهد. رشد بینایی کودک تا حدی است که به‌تدریج رنگ‌ها و رنگ‌مایه‌های بیشتری را تشخیص خواهد داد.

رشد بینایی کودک ۵ تا ۱۰ ماهه

با آغاز سینه خیز رفتن در کودکان، بینایی آنها تقویت می‌شود. وقتی کودکتان شروع کرد به چهار دست و پا رفتن، دید دو چشمی به علاوه تمرکز و دید جنبی او رشد می‌کند. ماهیچه‌های چشم کودک شما به واسطه چهار دست و پا رفتن و اکتشاف و مشاهده اشیای مختلف تقویت می‌شوند و روند رشد بینایی او را تسریع می‌کنند.

رشد بینایی کودک ۵ تا ۱۰ ماهه

نکته: دید دوچشمی یعنی توانایی کودک در همپوشانی تصاویر دریافتی توسط هر چشم و ایجاد یک تصویر سه‌بعدی

کودک شما به‌تدریج ظرفیت بینایی خود را افزایش می‌دهد بنابراین مناسب بودن سیر رشد و تکامل بینایی کودک اهمیت بسیاری دارد. شما با کمک وبسایت و نرم‌افزار کوچیکا می‌توانید رشد کودک خود را کنترل کرده و ایده‌های بسیاری برای بازی با کودک و کمک به تقویت حواس او به دست آورید.

حالا شما می‌دانید کودکتان از چه زمانی شروع به دیدن می‌کند، ولی اگر می‌خواهید از درست بودن روند رشد بینایی کودکتان مطمئن شوید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید و بینایی کودک را با تست‌های ساده زیر نظر داشته باشید .

Cron Job Starts