css

مقالات

یکی از چالش‌های پدر و مادر بودن طی مراحل رشد کودک یادگرفتن نحوه تشویق کردن و انگیزه دادن به کودک است. مطمئناً همه ما می‌دانیم که تشویق و تحسین کردن به کودک انگیزه می‌دهد ولی شاید راه درست آن را بلد نباشیم.

از سنین بسیار پایین می‌توان رشد انگیزه در کودک را تقویت کرد و لازم نیست در این راه سختگیرانه عمل کنید. در واقع تشویق کردن یک فرآیند شاد و فرصتی برای نزدیک شدن به کودک است.

اگر می‌خواهید در لحظات کودک خود سهیم باشید و به روند رشد کودک کمک کنید، با روش‌هایی که در اینجا برایتان می آوریم، همراهمان باشید.

روند رشد کودک

 

 

 

رشد انگیزه در گروی تقویت کنجکاوی کودک

کودک دوست دارد یاد بگیرد و چیزهای جدید را تجربه کند. کودک از همان سنین ابتدایی در جستجوی صداها، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف است. بنابراین او را در معرض این تجربیات و اشیای جدید قرار دهید تا حس کنجکاوی، تمایل به اکتشاف و در نتیجه رشد کودک تقویت شود.

با پیشرفت تکنولوژی، هزاران برنامه برای سرگرم کردن کودکان ساخته شده است. شاید برخی از این نرم‌افزارها آموزشی باشند ولی هیچ‌کدام جای یک تجربه قابل‌لمس و واقعی را نمی‌گیرند. کارها و اشیای روزمره مثل اسباب‌بازی‌های کودک یا قدم زدن با او در پارک به کودک حس لذت می‌دهند و باعث یادگیری و رشد او می‌شوند. برای رشد انگیزه در کودک، تخیل و کنجکاوی او را به کار بگیرید.

طبق تحقیقات مرکز مطالعات رشد کودک در دانشگاه هاروارد، کودک زمانی حس انگیزه پیدا می‌کند که پیام‌های شیمیایی توسط نورون‌ها از مناطق خاصی از مغز به بخش‌های دیگر فرستاده شوند. تجربیاتی که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم، این پیام‌ها را فعال می‌کنند و احساس رضایت به کودک می‌دهند و با حافظه و احساسات کودک در ارتباط هستند.

نکته: طبق مطالعات علمی، قرار دادن کودک در معرض تجربه‌های جدید، چه وقتی در کنار شماست و چه در تنهایی، برای رشد انگیزه در کودک اهمیت دارد .

رشد انگیزه در کودک

چالش‌های واقعی راهی برای رشد انگیزه در کودک

کاملا طبیعی است که کودک جذب چالش‌های زندگی روزمره خود شود. از یادگیری ایستادن گرفته تا کسب تجربیات جدید طی مراحل مختلف رشد. ولی اگر این چالش‌ها بیش از حد ساده و یا سخت باشند، کودک تمایلی به انجام آنها نخواهد داشت.

بنابراین خوب به کودک خود گوش دهید تا متوجه شوید چه چیزی را دوست دارد و چه چالش‌هایی برای او جذاب هستند. مثلا شاید کودکتان فعالیت‌های هنری را به بازی‌های جسمانی ترجیح می‌دهد. با کودک خود وقت بگذرانید تا بتوانید علایق او را بشناسید و به رشد توانایی‌های کودک کمک کنید.

چالش‌های واقعی راهی برای رشد انگیزه در کودک

 

 

حس استقلال رمز رشد انگیزه در کودک

دادن حس استقلال به کودک اهمیت زیادی دارد چون کودک اعتماد به نفس را یاد می‌گیرد و می‌تواند در برابر چالش‌های آینده شجاع باشد.

برای رشد حس استقلال در کودک باید او را در گرفتن برخی تصمیمات خاص آزاد بگذارید، البته با نظارت شما و در مکانی ایمن. کودک را تشویق کنید به‌تنهایی بازی کند یا به او اجازه دهید نوع بازی را که قرار است با هم انجام دهید خودش انتخاب کند.

به همین سادگی و با رعایت این ۳ نکته می‌توانید رشد انگیزه در کودک را تشویق و تقویت کرده و به او حس رضایت بدهید. نرم‌افزار کوچیکا با ارائه بیش از 1000 بازی، نکات بسیار بیشتری را برای کمک به شما در روند رشد کودکان ارائه خواهد داد.

Cron Job Starts