css

مقالات

برنامه روزانه کودک ۹ ماهه شما پر از ماجراها و چالش‌های جدید و یادگیری‌های بسیار است. روند رشد کودک ۹ ماهه خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ از او چه انتظاراتی دارید؟ چگونه حمایتش می‌کنید؟

 ما در اینجا به برخی دستاوردهای یک کودک ۹ ماهه می‌پردازیم و نکاتی را برای کمک به رشد کودک ارائه می‌دهیم و برای این کار بر روی رشد جسمانی، شناختی، زبانشناسی و عاطفی و اجتماعی کودک تمرکز داریم.

رشد کودک 9 ماهه من

 

 

 

رشد جسمانی کودک ۹ ماهه

کودک شما در نه ماهگی احتمالاً متوجه شده که کنترل بیشتری بر برخی اعضای بدنش دارد و حالا شما یک کاوشگر کوچک در آغوش خود دارید که دوست دارد همه چیز را دست بزند و لمس کند. رشد هماهنگی دست‌ها و انگشتان کودک در این سن کاملاً محسوس است. کودک هر دو دست خود را برای گرفتن اشیا دراز می‌کند، کاغذ را مچاله و پاره می‌کند و حتی می‌تواند اسباب‌بازی‌ها را خیلی ظریف‌تر یعنی با انگشت شست و اشاره خود بردارد. بهتر است در این سن اجازه رشد این توانایی‌ها را به کودک بدهید مثلاً اجازه دهید کودک با جعبه‌ها در اندازه‌های مختلف بازی کند یا توپ و سایر اشیای کوچک را با انگشتانش بردارد.

تذکر: مکانی ایمن برای رشد عضلات کودک خود فراهم کنید تا بتواند هماهنگی عضلات خود را تقویت کند. کودک ممکن است در این سن با یک دست جایی را نگه دارد و سعی در ایستادن داشته باشد.

می‌توانید با چند بازی ساده به رشد عضلات دست کودک کمک کنید:

  • اسباب‌بازی‌های او را روی زمین ردیف کنید تا کودک چهار دست و پا از میان آنها رد شود و بازی کند.
  • اسباب‌بازی‌ها را روی مبلمان یا جایی دور از دسترس قرار دهید تا تشویق شود برای رسیدن به آنها تلاش کند.
  • او را تشویق کنید اشیا را بگیرد و پرتاب کند.
رشد جسمانی کودک ۹ ماهه

رشد شناختی کودک ۹ ماهه

آیا وقتی موسیقی گوش می‌دهید، کودکتان سعی می‌کند خودش را با ریتم موسیقی تکان دهد؟ اگر این طور است، یعنی مهارت موسیقی او در حال رشد است. همچنین کاملاً طبیعی است کودک در نه ماهگی حرکات صورت شما را هنگام لبخند زدن یا اخم کردن تقلید کند. روند رشد کودک همواره با یادگیری از شما همراه است .

کودک در این سن اشیاء را با صدایشان تطبیق می‌دهد. مثلاً صدای زنگ تلفن را تشخیص می‌دهد و می‌داند این صدا از کجا می‌آید. به این ترتیب، حافظه و توجه کودک تقویت شده و مهارت او در درک رابطه علت و معلول بالا می‌رود.

 یک اتفاق جالب دیگر در روند رشد کودک، رشد تفکر انتزاعی و آگاهی اولیه کودک است، آن هم با درک مفهوم پایداری اشیاء. کودک در این سن متوجه است که اشیاء حتی وقتی دیده نمی‌شوند هم وجود دارند. پس بهترین زمان برای دالی بازی یا پنهان کردن اشیا زیر یک دستمال یا ملحفه است. به این ترتیب، کودک یاد می‌گیرد اشیای پنهان هم بالاخره پیدا می‌شوند.

تذکر: وقتی در دید کودک قرار ندارید هم با او صحبت کنید تا صدای شما را بشنود. به این ترتیب متوجه می‌شود حتی اگر شما را نبیند، باز هم حضور دارید. این فعالیت بر رشد دلبستگی ایمن کودک هم تاثیر می‌گذارد.

کودک در ۹ ماهگی در مورد دنیای اطراف بسیار کنجکاو است و دوست دارد نحوه کار همه چیز را درک کند، از دیگران تقلید کند و به دنبال دلیل اتفاقات اطراف خود بگردد. بنابراین به کودک اجازه دهید با اشیایی که برایش جذاب است مثل اسباب‌بازی‌های مکانیکی بازی کند.

رشد شناختی کودک ۹ ماهه

رشد زبان‌شناسی کودک 9 ماهه

 کودک در 9 ماهگی به شدت سعی در برقراری ارتباط با شما و دیگران دارد و خیلی زود غان و غون کردن را شروع می‌کند. دستانش را به نشانه سلام و خداحافظی تکان می‌دهد و در پاسخ به کسی که با او حرف می‌زند از خودش صدا در می آورد.

در این سن باید احساس کودک را برایش توصیف کنید و بگویید:« تو از دست مامان ناراحتی که قاشق رو ازت گرفته، به جاش این جغجغه رو بگیر». اگر کودکتان به چیزی نگاه یا اشاره کرد، آن را برایش توضیح دهید مثلاً بگویید:« این یک تخته که ما روش می‌خوابیم».

برنامه روزانه کودک را برایش توضیح دهید و بگویید که قرار است چه کاری انجام دهد:« ما قراره حموم کنیم چون تمیز بودن خیلی مهمه، بعد پوشکتو عوض می‌کنیم، یه کم بازی می‌کنیم، شام می‌خوریم و بعد هم می‌خوابیم».

یادتان باشد از طریق صحبت کردن مداوم با کودک و گفتن نام اشیای مختلف به رشد مهارت زبان‌شناسی او کمک می‌کنید. کودک را تشویق کنید صدای شما و حرکاتتان را تقلید کند.

وقتی کنار هم هستید، برایش کتاب بخوانید، مدام با او حرف بزنید، قصه بگویید، سوال بپرسید، تن صدای خود را عوض کنید، به حرکات او عکس‌العمل نشان دهید، شعر بخوانید و کارهای خود را برایش توصیف کنید و شاهد تاثیر شگفت‌انگیز آنها بر روند رشد کودک خود باشید.

رشد زبان‌شناسی کودک 9 ماهه

 

 

 

 

 

رشد عاطفی و اجتماعی کودک 9 ماهه

کودک 9 ماهه شما به دنبال جلب توجه است و برای این کار همواره لبخند می‌زند. کودک از این سن به‌تدریج روابط اجتماعی را درک می‌کند و رابطه او با شما و دیگران به رشد عزت نفس کودک منجر می‌شود. بنابراین تجربه‌ای را کنار کودک خود رقم بزنید که پر از سرگرمی، عشق و محبت باشد.

یک برنامه برای خواب کودک تنظیم کنید تا فضای اطراف کودک برای او ایمن و قابل پیش‌بینی به نظر برسد و کودک مطمئن شود حتی وقتی خواب است، شما حضور دارید. به این ترتیب از رشد کودک شما حمایت می‌شود.

کودک در نه ماهگی شخصیت خود را به شما نشان می‌دهد. پس سعی کنید او را هر چه بیشتر بشناسید. آیا کودکتان با افراد جدید راحت است یا بودن با غریبه‌ها را دوست ندارد؟ سکوت را بیشتر دوست دارد یا سر و صدا را؟ وقتی خوشحال است چه کاری انجام می‌دهد؟ وقتی چیزی را دوست ندارد چه می‌کند؟ کشف پاسخ این سوالات در مورد کودک بسیار هیجان‌انگیز است.

 یادتان باشد روند رشد کودک یک مسابقه نیست. روند رشد هر کودک منحصر به فرد است. کودکان با سرعت‌های مختلف و در زمان‌های مختلف به دستاوردهای متفاوتی می‌رسند. اگر در این مورد تردید دارید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

 فراموش نکنید کودک نه ماهه شما در حال یادگیری از شما و دنیای اطراف است. شما بخش جدایی‌ناپذیری از روند رشد کودک هستید. کودک با مشاهده عکس‌العمل‌های شما یاد می‌گیرد در زمان یک اتفاق نامطلوب هم با عشق و محبت برخورد کند و وقتی اتفاق خوشایندی افتاد، شادی آن را با دیگران سهیم شود.

 اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد روند رشد کودک خود به دست آورید، نرم افزار کوچیکا را از دست ندهید. کوچیکا شما را با بیش از ۱0۰۰ بازی جهت تقویت رشد کودکتان آشنا می‌کند.

Cron Job Starts