css

مقالات

ما به عنوان والدین همواره نگران کودک خود هستیم. هم نگران رشد فیزیکی و جسمانی کودک و هم نگران رشد عاطفی و سلامت ذهنی او. بنابراین کاملاً طبیعی است که به دنبال راه‌هایی برای رشد عزت نفس کودک خود باشیم.

علاوه بر تحسین و تمجید کودک و محبت به او، باید به کودک کمک کنیم تصویر مثبتی از خودش بسازد تا شجاعت لازم برای انجام کارهای جدید را به دست آورد، در سختی‌ها مقاومت داشته باشد و هرگز تسلیم نشود.

در اینجا سه نکته برای رشد حس عزت نفس در کودک ارائه می‌دهیم:

کمک به رشد عزت نفس در کودک

 

 

تصدیق تلاش کودک

والدین معمولاً به صورت اغراق‌آمیزی از کودک خود تعریف می‌کنند. مثلا می گویند:

«تو از همه باهوش‌تری»

«تو خوشتیپ‌ترین پسر دنیایی»

«هیچ‌کس دختری به قشنگی تو نداره»

ولی طبق گفته متخصصان و روانشناسان کودک، بهتر است تلاش کودک را تحسین کنید. نمونه‌هایی از تحسین‌های مثبت عبارتند از:

«چقدر خوب درس میخونی!»

«از اینکه اینقدر خوب تو کلاس موسیقی پیشرفت کردی خیلی لذت میبرم»

«امروز تونستی بدون کمک من لباس بپوشی»

«چقدر خوب وسایلتو جمع کردی»

علاوه بر این تمجیدهای مثبت، بسیار اهمیت دارد که برای کودکتان اهداف مشخصی تعیین و برای رسیدن به آنها تلاش کنید تا رشد عزت نفس و اطمینان به نفس در کودکتان تضمین شود .

تصدیق تلاش کودک

تشویق کودک به حل مشکلات

گاهی اوقات به کودکتان برچسب‌هایی می‌زنید مثل اینکه:

«هیچ وقت دندونتو خوب مسواک نمی‌زنی»

«تا از خونه میریم بیرون یادت میوفته دستشویی داری»

ولی اگر می‌خواهید شاهد رشد عزت نفس کودک باشید، او را تشویق کنید این مشکلات را حل کند و حس استقلال را در او تقویت کنید تا بر حرکات خودش کنترل بیشتری داشته باشد. مثلاً بگویید:

«وقتی از خونه بیرون می‌ریم و تو دستشوییت می‌گیره، کارمون خیلی سخت میشه. همیشه که دستشویی نزدیکمون نیست. چطور باید جلوی این اتفاق رو بگیریم؟»

می توانید پیشنهاداتی به کودک بدهید ولی اجازه دهید خودش هم راه حلی برای آن پیدا کند یا اگر نصیحتی می‌کنید، اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد چه کاری انجام دهد. همچنین برای کودک توضیح دهید این مشکلات مخصوص به او نیست و برای همه اتفاق می‌افتد و فقط باید راه ‌حلی برای آنها پیدا کرد. دادن حس استقلال برای تصمیم‌گیری  باعث رشد عزت نفس کودک می‌شود.

تشویق کودک به حل مشکلات

فرصت دادن به کودک برای آرام شدن

والدین به طور غریزی دوست دارند کودکان خود را آرام کنند ولی در عین حال قبول دارند که هیچ چیزی بهتر از کمک به رشد عزت نفس در کودک نیست. بنابراین به کودک فرصت دهید تا خودش خودش را آرام کند. به این ترتیب، به او حس استقلال داده‌اید که باعث رشد عزت نفس کودک می‌شود. لازم نیست همواره در کنار کودک باشید. او را رها کنید تا راهی برای آرام کردن خود بیابد. تجربه نشان داده گاهی اگر کودک ناآرام را در اتاقش تنها بگذارید، راهی برای بهتر کردن حال خود پیدا می‌کند.

فرصت دادن به کودک برای آرام شدن

مطالبی که گفتیم، سه روش ساده برای رشد عزت نفس در کودک بودند. یادتان باشد رشد اعتماد به نفس کودک نقش مهمی در تقویت حس استقلال و عزت نفس او دارد. با استفاده از نرم‌افزار کوچیکا می‌توانید بازی‌هایی را یاد بگیرید که از طریق آن هم استقلال و عزت نفس کودک را تقویت کنید و هم از وقت گذراندن با او لذت ببرید.

Cron Job Starts