css

مقالات

ایستادن یک مهارت بسیار هیجان‌انگیز برای کودک است. حالا او می‌تواند دنیا را از زاویه‌ای متفاوت نسبت به قبل ببینند. رسیدن به مرحله ایستادن کودک برای برداشتن گام‌های اولیه او بسیار ضروری است. البته این مهارت نیاز به قدرت عضلات کودک مخصوصاً پاهای او دارد.

تشویق کودک به ایستادن و لذت بردن از این مهارت جدید باعث تقویت رشد او می‌شود و سریع‌تر به سمت مرحله راه رفتن پیش می‌رود.

چگونه به ایستادن کودک خود کمک کنیم؟

 

 

چه زمانی می‌توانیم شاهد ایستادن کودک باشیم؟

قبل از اینکه کودک توانایی ایستادن را پیدا کند ،عضلات او باید قدرت و هماهنگی کافی را به دست آورند. درست همان چیزی که برای غلت زدن و نشستن کودک لازم بوده است.

کودک از حدود ۶ ماهگی می‌تواند با کمک شما بنشیند و از هفت یا هشت ماهگی، دیگر برای نشستن به کمک شما نیازی نخواهد داشت. از همین زمان می‌توانید به‌آرامی او را بالا بکشید و ایستادن کودک را تشویق کنید.

کودک شما از ۷ ماهگی تا یک سالگی تلاش می‌کند خودش را بالا بکشد. شاید گاهی بتواند چند ثانیه بایستد. در این مرحله باید کاملاً حواستان به کودک باشد. زمین خوردن کودک در این مرحله و در تلاش برای ایستادن، اگر در یک محیط بدون مانع باشد آسیبی به او نمی‌رساند ولی باعث ترس کودک می‌شود. بنابراین آماده باشید که او را با آغوش گرم و بوسه فراوان دلداری بدهید.

ایستادن کودک بالاخره در حدود یک سالگی و با افزایش اعتماد به نفس و تعادل او محقق می‌شود و می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران یا نگه داشتن مبلمان خانه بایستد.

چه زمانی می‌توانیم شاهد ایستادن کودک باشیم؟

کودک چگونه ایستادن را یاد می‌گیرد؟

کمک به ایستادن کودک از بدو تولد تا دو ماهگی

کودک از زمان تولد بازتاب‌های لازم برای ایستادن را با فشار دادن پاهایش روی سطوح دارد. اگر نوزاد خود را به صورت ایستاده روی پایتان بگذارید و سرش را نگه دارید، حس می‌کنید که به آرامی پای شما را فشار می‌دهد. کودک در این سن برای راه رفتن تلاش نمی‌کند، فقط به طور غریزی لگد می‌زند. این بازتاب کودک بعد از یکی دو ماه از بین می‌رود.

کمک به ایستادن کودک از دو تا شش ماهگی

بازتابی که در قسمت قبل توضیح دادیم، در این سن جای خود را به انداختن وزن کودک روی پاها می‌دهد. کودک تا شش ماهگی قدرت کافی برای ایستادن ندارد. پس اگر او را در حالت ایستاده نگه دارید به طوری که پاهایش سطح زمین را لمس کند، زانوهای خود را خم می‌کند.

کودک در حدود ۶ ماهگی می‌تواند با پشتیبانی شما وزنش را روی پاها تحمل کند. اگر کودک را به‌آرامی به حالت ایستاده بلند کنید، شاهد هیجان او خواهید بود. این اولین تلاش برای ایستادن کودک به معنای واقعی است.

برای کمک به ایستادن کودک در این مرحله، او را به‌صورت ایستاده روی پاهای خود قرار دهید و اجازه دهید بالا و پایین بپرد. هم شما و هم کودک از این بازی لذت خواهید برد.

کمک به ایستادن کودک از دو تا شش ماهگی

کمک به ایستادن کودک از شش تا ده ماهگی

کودک شما بین ۷ تا ۱۲ ماهگی با گرفتن لبه مبلمان سعی می‌کند خودش را بالا بکشد و به حالت ایستاده درآید. عضلات کودک تا هفت ماهگی قدرت کافی برای ایستادن ندارند و ایستادن کودک هنوز نامتعادل است.

اگر کودک را کنار مبل قرار دهید، از آن برای ایستادن استفاده می‌کند. این تلاش در ابتدا برای او سنگین است، پاهایش از هم فاصله دارند و بدنش به جلو خم می‌شود. این مرحله از ایستادن کودک در ابتدا با غرغر و ناآرامی و جدال او با نیروی جاذبه زمین همراه است.

برای کمک به ایستادن کودک در این مرحله، اطراف او را با برداشتن اسباب‌بازی‌ها و اشیای تیز، تمیز و ایمن کنید و چند بالش روی زمین قرار دهید تا در صورت افتادن صدمه نبیند. کودک در نه ماهگی به راحتی با کمک مبلمان منزل می‌ایستد ولی معمولا نمی‌تواند به همان راحتی به حالت نشسته برگردد و به زمین می‌افتد.

اولین ایستادن کودک با کمک مبلمان خانه روی انگشتان پا خواهد بود ولی بعد با کمی تمرین می‌تواند روی کف پای خود بایستد که تعادل او را بیشتر می‌کند.

کمک به ایستادن کودک بین ده ماهگی تا یک سالگی

کودک شما در حدود یک سالگی احتمالاً می‌تواند به طور مستقل بایستد. ممکن است حتی نشستن از حالت ایستاده را هم با خم کردن زانوهایش یاد گرفته باشد. این کار از چیزی که شما فکرش را می‌کنید سخت‌تر است.

کمک به ایستادن کودک بین ده ماهگی تا یک سالگی

 

 

 

 

 

چگونه ایستادن کودک را تشویق کنیم؟

  • روی زمین بنشینید و اسباب‌بازی مورد علاقه کودک را روی مبل یا میز کنار مبل قرار دهید تا کودک در تلاش برای رسیدن به آن بایستد.
  • کودک خود را روی زانوهایتان بنشانید به طوری که کف پاهای او روی زمین قرار داشته باشند. کودک ناخودآگاه پاهای خود را به زمین فشار داده و تلاش می‌کند بایستد.
  • دستان خود را دو طرف باسن کودک گذاشته و به او کمک کنید بایستد. کودک در همین حین تلاش می‌کند پاهای خود را صاف کند.
  • اجازه دهید کودکتان چهار دست و پا برود و اطراف را کشف کند. تقویت حس کنجکاوی کودک، او را برای رسیدن به مرحله بعد که ایستادن است تشویق می‌کند.
  • کودکان هم سن کودک خود را برای بازی دسته‌جمعی دعوت کنید. بازی با همسالان، کودک را در تقلید از رفتارهای آنها که ایستادن هم می‌تواند یکی از این رفتارها باشد کمک می‌کند.
  • بزرگترین طرفدار کودک خود باشید. هیچ چیز بیشتر از تشویق‌ها، دست‌زدن‌ها و لبخندهای شما به او اعتماد به نفس کافی در تجربه چیزهای جدید نمی‌دهد.

با استفاده از نرم‌افزار کوچیکا می‌توانید با بیش از ۱۸۰۰ بازی و فعالیت جهت تقویت رشد کودکتان آشنا شوید و او را در تمام مراحل رشد همراهی کنید.

 

Cron Job Starts