css

مقالات

رشد شنوایی کودک هم مانند سایر حواس او باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد. آیا می‌دانستید کودکان از دوران جنینی قادر به شنیدن هستند؟ در واقع رشد حس شنوایی کودک از بدو تولد تکمیل شده است ولی این بدان معنا نیست که شنوایی او نیازی به تقویت ندارد. در اینجا به سه تمرین ساده برای تقویت رشد شنوایی کودک در خانه می‌پردازیم:

تذکر: یادتان باشد سرعت رشد کودکان با هم تفاوت دارد. پس هیچگاه قدرت شنوایی کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید.

فعالیت برای تقویت رشد شنوایی کودک

 

 

 

استفاده از اسباب‌بازی‌ها و وسایل پر سر و صدا

کودک در دوران جنینی می‌تواند صدای قلب مادر یا صدای سیستم گوارشی او را بشنود ولی وقتی متولد می‌شود، همه صداها بلندتر و واضح‌تر می‌شوند. کاملاً طبیعی است که کودک آشفته شود چون تشخیص صداهای اطراف و شناسایی آنها از هم برای او سخت است. به همین دلیل بهتر است والدین حتی در ماه‌های اولیه زندگی کودک هم در صدد تقویت شنوایی او باشند، با او صحبت کنند و لالایی و شعر بخوانند تا کودک بتواند با صدای آنها آشنا شود و محیط اطرافش را بشناسد.

اسباب‌بازی‌ها و سازهای موسیقی هم در تشخیص صداها و تقویت شنوایی کودک کمک می‌کنند. سیستم عصبی کودک می‌تواند بین صداهای مختلف و فضا رابطه برقرار کند. بنابراین ایجاد صداهای مختلف در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف به کودک کمک می‌کند این روابط را بسازد. مثلاً مفهوم یک صدای موسیقی می‌تواند حس آرامش باشد و زمان استراحت را برای او یادآوری کند.

استفاده از اسباب‌بازی‌ها و وسایل پر سر و صدا برای تقویت شنوایی کودک

به کار گرفتن همزمان حس لامسه و شنوایی کودک

طبق نظر متخصصان، کودک از ۶ تا ۷ ماهگی صداهای اطراف را تقلید می‌کند و می‌تواند ساعت‌ها با خودش غان و غون کرده و همان صداها را در بیاورد.

از این توانایی کودک و لحظات خاصی که با هم دارید مثل زمان شیر دادن برای تقویت رشد شنوایی کودک استفاده کنید. مثلاً به آرامی برای کودک شعر بخوانید و در همین حین پاهای او را هم نوازش کنید. به این ترتیب رابطه عاطفی بین شما و همچنین رشد حس شنوایی و لامسه کودک تقویت خواهد شد که برای رشد مغز کودک هم بسیار مفید است.

به کار گرفتن همزمان حس لامسه و شنوایی کودک

 

 

 

تقویت شنوایی کودک با تعیین موقعیت صدا

در اینجا دو بازی برای رشد شنوایی کودک به شما معرفی می‌کنیم:

  • در جایی پنهان شوید و کودکتان را با صدای شاد و هیجان‌انگیز صدا بزنید تا تشویق شود به دنبال شما بگردد. مثلاً بگویید: «من اینجام» یا «پیدام کردی؟» وقتی کودک شما را پیدا کرد، او را تشویق کنید. در جاهای مختلف پنهان شوید و این بازی را تکرار کنید. تلاش برای پیدا کردن موقعیت صدای شما شنوایی کودک را تقویت می‌کند.
  • به جای صدای خودتان از اسباب‌بازی‌های صدادار مثل جغجغه استفاده کنید. در یک نقطه از خانه قرار بگیرید و جغجغه را تکان دهید و از کودک بپرسید این صدا از کجا می‌آید؟ ایجاد ارتباط بین صدا، فضا و بدن به تقویت رشد شنوایی کودک کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید بازی‌های بیشتری برای تقویت حواس مختلف از جمله حس شنوایی کودک یاد بگیرید، نرم افزار کوچیکا را دانلود کنید تا با بیش از ۱۰۰۰ بازی مختلف برای رشد کودک خود آشنا شوید.

Cron Job Starts