css

مقالات

کودک شما ماه به ماه رشد کرده و مهارت‌های جدیدی به‌ دست می‌آورد. پس بهتر است که طی مراحل رشد کودک همراه او باشید و با هم از گذراندن هر مرحله لذت ببرید.

یادتان باشد سرعت رشد کودکان با هم متفاوت است پس شاید کودک شما کمی زودتر یا دیرتر به دستاوردهایی که اینجا ذکر می‌کنیم برسد.

تذکر: اگر در مورد هر مرحله از رشد کودک خود تردید دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید و راهنمایی لازم را جهت تقویت مهارت‌های کودک از او بگیرید.

در این مقاله به طور خلاصه به سه تا از دستاوردهای مهم یک کودک ۷ ماهه می‌پردازیم:

رشد کودک ۷ ماهه من

 

 

رشد جسمانی کودک

کودک شما در هفت ماهگی هماهنگی دست‌های خود را بسیار تقویت کرده است. شاید دقت کرده باشید که کودک در این سن اشیای مختلف را با کف دست و تمام انگشتان خود می‌گیرد و از شست دست هم برای این کار استفاده می‌کند. به این ترتیب، کودک می‌تواند آگاهانه اشیا را رها کند.

از طرف دیگر ،کودک شما همچنان به رشد حواس خود ادامه داده و در تماس با برخی اشیا با بافت‌ها و دماهای مختلف عکس‌العمل متفاوت نشان می‌دهد. برای تقویت حس لامسه کودک و رشد آن در این سن می‌توانید کودک را تشویق کنید اشیای مختلف با بافت نرم، زبر، صاف یا سخت و اشیای گرم و سرد را لمس کند.

یکی دیگر از دستاوردهای کودک در هفت ماهگی تلاش برای حرکت کردن یا غلت زدن با هدف رسیدن به مکان دیگر است. کودک در این سن بدون حمایت می‌نشیند و حتی با کمک دست‌هایش خود را از حالت خوابیده به حالت نشسته در می‌آورد. برای کمک به رشد توانایی‌های کودک در این سن، برخی اشیای مورد علاقه او را در اطرافش قرار دهید تا تشویق شود برای رسیدن به آنها حرکت کند و چهار دست و پا رفتن را یاد بگیرد .

رشد جسمانی کودک

رشد زبانشناسی و شناختی کودک

مهارت زبانی کودک در هفت ماهگی بسیار پیشرفت کرده است. این بخش از رشد کودک برای والدین بسیار هیجان‌انگیز است. کودک در این سن حروف صدادار و بی‌صدا را کنار هم قرار داده، بخش‌های آوایی می‌سازد و آنها را مدام تکرار می‌کند. یک مثال آشنا از این صداها «ماما» و «بابا» است.

یکی از راه‌های تشویق کودک به گفتن اولین کلمات، حرف زدن با اوست. می‌توانید با یکی از بخش‌های آوایی که کودک تکرار می‌کند کلمات ساده بسازید مثلاً اگر کودک مدام می‌گوید «با با با»، می‌توانید او را تشویق کنید تا بگوید «باد»، «بام»، «بازی».

یک راه دیگر برای رشد مهارت زبانی کودک کتاب خواندن برای اوست. درست است که کودک در این سن بیشتر ترجیح می‌دهد کتاب را لمس کرده و در دهان قرار دهد ولی گوش دادن به صدای شما هنگام ادای کلمات باعث می‌شود با بخش‌های آوایی آشنا شده و خیلی زود آنها را تقلید کند.

یکی دیگر از دستاوردهای رشد کودک در هفت ماهگی آغاز درک مفهوم علت و معلول است یعنی مثلاً کودک توپ را پرتاب می‌کند با امید اینکه شما آن را به او پس می‌دهید.

کودک در این سن تلاش می‌کند اشیا و اسباب‌بازی‌های اطراف خود را کنار بزند تا به چیزی که می خواهد برسد و همچنین به دنبال چیزی که روی زمین افتاده می‌گردد تا آن را پیدا کند.

رشد زبانشناسی و شناختی کودک

 

 

 

رشد عاطفی و اجتماعی کودک

یکی از تغییرات عاطفی و اجتماعی که احتمالا در کودک خود متوجه شده‌اید، تمایل به برقراری ارتباط با افراد آشناست. شما حتی شاهد بازی کردن و خندیدن او با آشنایان هستید.

کودک در حدود هفت ماهگی به‌تدریج مستقل‌تر می‌شود. این تغییر را می‌توانید در تنهایی بازی کردن او متوجه شوید. همانطور که می‌دانید بازی کردن نقش مهمی در رشد کودک شما دارد. کودک با بازی کردن دنیای اطراف خود را می‌شناسد و مهارت‌های جدید بدست می آورد. وقتی کودک به تنهایی بازی می‌کند، فرصت دارد عملکرد اشیای اطراف خود را درک کند، خلاقیت خود را به کار بگیرد و با چالش‌های جدید مواجه شود.

رشد عاطفی و اجتماعی کودک

حالا که با روند رشد کودک هفت ماهه خود آشنا شده‌اید، بهتر است در مورد دو موضوع مهم خوابیدن و دندان درآوردن هم نکاتی را متذکر شویم.

یادتان باشد خواب کافی باعث سلامت جسم و ذهن کودک می‌شود. خواب برای رشد مغز و وزن گرفتن کودک لازم است. مطالعات نشان می‌دهد یک کودک ۷ ماهه بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت می‌خوابد. شاید کودک شما ۱۱ تا ۱۳ ساعت خواب در شبانه روز داشته باشد و یا حتی ۱۹ ساعت. تمام این ارقام طبیعی هستند. ولی حتما با پزشک کودک در ارتباط باشید.

آخرین نکته در مورد روند رشد کودک هفت ماهه دندان درآوردن اوست. اولین دندان کودک معمولاً بین ۶ تا ۱۲ ماهگی بیرون می‌آید. کودک شما در این دوره بسیار ناآرام خواهد بود ولی نگران نباشید. راه‌هایی برای آرام کردن درد ناشی از رشد دندان وجود دارد مثل جویدن یک خوراکی سرد یا ماساژ لثه با انگشت.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد رشد کودک خود به دست آورید، حتما نرم‌افزار کوچیکا را دانلود کنید تا با فعالیت‌های مختلف برای تقویت رشد کودک خود آشنا شوید.

Cron Job Starts