css

مقالات

رشد کلامی کودک باید درست به اندازه رشد جسمانی او مورد توجه قرار بگیرد. تا حالا به روند رشد کلامی کودکتان توجه کرده‌اید؟ کودک شما با اولین گریه یا حرکت اجزای صورت یا اعضای بدن تا بیان اولین صداها و کلمات، تلاش در برقراری ارتباط با شما دارد. عوامل بسیاری در روند رشد کلامی کودک تاثیر دارند. با خواندن این مقاله با زمانبندی رشد زبان در کودکان آشنا می‌شوید.

کودک با نزدیک شدن به یک سالگی با اشاره کردن و حرکت به سمت چیزی که می‌خواهد، منظور خود را به شما می‌فهماند. شاید حتی حرکات دیگران را هنگام صحبت کردن تقلید کند. ممکن است کودک شما غان و غون ‌کند و صداهایی از خود در بیاورد که بعدها تبدیل به بخش‌های آوایی شوند. در این مرحله از رشد زبانی کودک ممکن است به طور کاملاً تصادفی کلمه «ماما» را بگوید. شنیدن این کلمه از کودک بسیار هیجان‌انگیز است ولی شاید بدون هیچ منظوری این کلمه را بارها و بارها تکرار کند. این مرحله از رشد کلامی کودک را بین ۸ تا ۱۲ ماهگی شاهد خواهید بود.

روند رشد کلامی کودک چگونه است و از چه زمانی شروع به حرف زدن می‌کند؟

 

 

 

نکته: کودکان از کلمات مانند بزرگسالان استفاده نمی‌کنند. آنها هر کلمه و صدا را به منظور تمرین کردن بارها تکرار می‌کنند.

احتمالاً کودک شما بیشتر چیزهایی را که می‌گویید متوجه می‌شود .از آنجایی که از بدو تولد در حال صحبت با کودک بوده‌اید، دانش و فهم زبانی او بسیار گسترش پیدا کرده است، حتی بیشتر از حد تصور شما.

راه‌های بسیاری برای کمک به تقویت رشد مهارت‌های زبانی در کودک وجود دارد که می‌توان از سه ماهگی یعنی زمان آغاز غان و غون کردن در کودک به کار گرفته شوند. در اینجا به دو عامل تأثیرگذار در روند رشد کلامی کودک اشاره می‌کنیم:

روند رشد کلامی کودک چگونه است و از چه زمانی شروع به حرف زدن می‌کند؟

تعامل و گفتگو برای کمک به رشد کلامی کودک

تعامل و گفتگو با کودک یکی از مهم‌ترین راه‌های کمک به رشد کلامی اوست. طبق مطالعات یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، رشد احساسی در کودک در اولین روزهای زندگی او بسیار اهمیت دارد. مهارت‌های زبانی هم همینطور هستند. تعامل و بازی کردن با کودک به او کمک می‌کند احساسات خود را کنترل کرده و فرایندهای شناختی خود را سازماندهی کند.

تماس فیزیکی، حرکات صورت و کشف اعضای بدن عوامل اساسی برای رشد مناسب ظرفیت نمادسازی در کودک هستند.

تعامل و گفتگو برای کمک به رشد کلامی کودک

 

 

رشد کلامی کودک با خواندن کتاب‌های عکس‌دار

یک راه مناسب دیگر برای تقویت رشد زبان کودک استفاده از کتاب‌های عکس‌دار است. می‌توان از اولین روزهای زندگی کودک از کتاب استفاده کرد. بدین ترتیب رشد مفاهیم انتزاعی در کودک تسریع می‌شود.

اگر کودکتان به حرف افتاده است، اجازه دهید هنگام کتاب‌خواندن مشارکت داشته باشد، صحبت کند و به سوالات شما در مورد آنچه می‌بیند و می‌شنود پاسخ دهد.

ما در این مقاله تا حدی به سوالات شما در مورد روند رشد کلامی در کودک پاسخ دادیم ولی اگر طالب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، نرم‌افزار کوچیکا را نصب کرده و با فعالیت‌ها و بازی‌های مختلف تقویت کننده زبان ‌کودک آشنا شوید .

Cron Job Starts