css

مقالات

خندیدن کودک همواره والدین و اطرافیان را می‌خنداند که ناشی از قدرت جادویی صدای شیرین کودکتان است. صدای خندیدن کودک می‌تواند موجی از لبخند و خنده را در اطرافیان به راه اندازد. شاید از خودتان پرسیده باشید از چه زمانی می‌توانید این صدای خوشایند را بشنوید؟ اگر با ما همراه باشید به پاسخ این سوال خود می‌رسید.

از چه زمانی می‌توانید این صدای خوشایند را بشنوید

 

 

 

 

نوزاد چه زمانی شروع به خندیدن می‌کند؟

نوزادان معمولا در یک ماهگی برای اولین بار می‌خندند ولی گاهی آغاز خندیدن آنها تا چهار ماهگی طول می‌کشد. کودک شاید اول از صدای خنده خود شگفت‌زده شود ولی به‌تدریج این صدا را تشخیص داده و برایش عادی می‌شود. در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد لبخند زدن و خندیدن کودک برایتان می‌آوریم.

خندیدن کودک صفر تا یک ماهه

نوزاد از روز تولد تا یک ماهگی احتمالاً لبخند می‌زند ولی هیچ احساسی از خود نشان نمی‌دهد. خندیدن کودک در این سن به صورت ناخودآگاه در هنگام خواب و به شکل لبخند صورت می‌گیرد و با رشد او کمتر و کمتر می‌شود.

خندیدن کودک یک تا دو ماهه

کودک در این سن به تدریج به محرک‌ها پاسخ می‌دهد. اولین لبخند کودک در بیداری حدود ۶ تا ۷ هفتگی اتفاق می‌افتد. دید کودک در این دوره رشد کرده و می‌تواند صورت‌ها را تشخیص دهد، پس عوامل بیشتری برای خندیدن کودک وجود خواهد داشت. کودک در این سن به صداها عکس العمل نشان می‌دهد و موسیقی و صدای والدین را دوست دارد و در نهایت لبخند زدن کودک به خاطر محرک‌های دیداری اطراف او خواهد بود.

خندیدن کودک 2 تا 3 ماهه

کودک در پایان سه ماهگی یاد می‌گیرد کاملا بخندد، صورت‌ها را تشخیص می‌دهد، سرش را بالا نگه می‌دارد، با پاهایش لگد می‌زند و دستانش را باز و بسته می‌کند. برخی کودکان در این صنعت حتی جیغ می‌کشند و از خودشان صدا درمی‌آورند . پس در پایان سه ماهگی مطمئناً شاهد خندیدن کودکتان خواهید بود.

خندیدن کودک ۳ تا ۴ ماهه

کودک در این سن به‌راحتی می‌خندد، جیغ می‌کشد، لبخند می‌زند، صداهای جدید از خودش درمی‌آورد و با والدین تعامل می‌کند. در این بین احتمالاً برخی حروف بی‌صدا را هم از کودک می‌شنوید. بیشتر صداهایی که کودک در این سن درمی‌آورد برای جلب توجه است.

 When-babies-start-laughing-2.jpg

چه زمانی نسبت به خندیدن کودک نگران شویم؟

همانطور که بارها گفته‌ایم، سرعت رشد کودکان با هم متفاوت است. حتی خندیدن کودکان در سنین مختلف اتفاق می‌افتد. اگر کودک شما تا چهار ماهگی بلند نمی‌خندد ولی به اندازه کافی از طریق لبخند زدن و غان و غون کردن با شما ارتباط دارد، یعنی روند رشد متعادلی را طی می‌کند. ولی اگر اصلاً به شما پاسخی نمی‌دهد، باید با پزشک مشورت کنید، چون احتمالا دلایلی مانند اختلال در بینایی و شنوایی یا سایر اختلالات رشدی مثل اوتیسم دارد.

نکته: شناسایی بیماری کودکان در سنین پایین اهمیت زیادی دارد زیرا احتمال موفقیت درمان آنها را افزایش می‌دهد. برخی نشانه‌های اولیه اوتیسم بین سن ۶ تا ۱۲ ماهگی دیده می‌شوند، مثل عدم لبخند زدن و غان و غون کردن کودک و عدم پاسخ به والدین یا پرستار. این کودکان گاهی رابطه چشمی مناسبی برقرار نمی‌کنند، حرکات عجیب از خود نشان می‌دهند و توجه کافی ندارند. مهارت‌های حرکتی این کودکان مثل غلت زدن و سینه‌خیز رفتن با تأخیر انجام می‌شود. در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه‌ها حتما با پزشک کودک خود مشورت کنید.

 خندیدن کودک

چگونه عامل خندیدن کودک شویم؟

  • دالی موشه بازی کنید. صورت خود را با یک شیء بپوشانید و بعد بیرون بیاورید و بگویید «دالی موشه». این کار کودک را به خنده می‌اندازد و از شما می‌خواهد دوباره آن را تکرار کنید.
  • کودکان را دور هم جمع کنید. کودکان دیدن صورت یکدیگر را دوست دارند. اگر هیچ هم‌بازی برای کودکتان ندارید، عکس بچه‌ها را به او نشان دهید و باعث خندیدن کودکتان شوید.
  • صداهای عجیب و غریب از خودتان در بیاورید. این راحت‌ترین شیوه خنداندن کودک و معمولا موفقیت‌آمیز است.
  • شکم کودک خود را ببوسید و فوت کنید. صورت، شکم و سایر اعضای بدن کودک را ببوسید، لب‌های خود را روی شکم کودک قرار دهید و با فوت کردن صدا در بیاورید و شاهد خندیدن کودک باشید.
  • کودک را آرام قلقلک بدهید. به آرامی کف پاها، زیر بغل، زیر ران پا و زیر چانه کودک را لمس کنید. کودکان معمولاً به قلقلک حساس هستند پس می‌توانید همیشه هنگام حمام کردن و عوض کردن لباس آنها، با قلقلک دادن باعث خندیدن کودک شوید.
  • با صورتتان شکل دربیاورید. زبان خود را بیرون بیاورید یا الکی عطسه کنید و مطمئن باشید کودکتان می‌خندد.
  • دنبال بازی کنید. وقتی کودک چهار دست و پا رفتن را یاد گرفت، او را دنبال کنید و شاهد خندیدن کودک باشید.

تذکر: منظور از قلقلک دادن لمس آرام پوست کودک است، چون قلقلک دادن معایبی دارد و برای کودک خطرناک است که در مقاله دیگری به آن می‌پردازیم.

با استفاده از وبسایت و نرم‌افزار کوچیکا می‌توانید صدها بازی برای خنداندن کودک دلبندتان یاد بگیرید و از بودن با او لذت ببرید. پس ما را همراهی کنید.

Cron Job Starts