css

مقالات

ترس در کودک کاملاً طبیعی است و باید برای شما هشدار دهنده باشد. رشد کودک شما نه تنها در وضعیت جسمانی و زبانشناسی او مثل توانایی دویدن یا گفتن اولین کلمات نمود پیدا می‌کند، بلکه کم کم شاهد تغییر فضای عاطفی کودک هم خواهید بود.

کودک از زمان ورود به این دنیا احساسات مختلفی را تجربه می‌کند. این روند با احساسات ساده‌ای مثل اضطراب و دلبستگی شروع شده و به احساسات پیچیده‌تری مثل لذت، ناراحتی و ترس می‌رسد.

اگر دلیل ترس کودک خود و نحوه مقابله با آن را نمی‌دانید، ما را در این مقاله همراهی کنید.

ترس در کودک و نحوه مقابله با آن

معمول‌ترین دلایل ترس در کودک

همانطور که گفتیم ترس در کودک کاملاً طبیعی است. یادتان باشد تمام چیزهای اطراف کودک برای او تازه هستند. کودک کم‌کم و از طریق حواسش دنیای اطراف را می‌شناسد و با چیزهایی که می‌بیند، می‌شنود و حس می‌کند آشنا می‌شود. بنابراین ترس از ناشناخته‌ها در روند رشد کودک طبیعی است.

ترس کودک از تاریکی

همراه با رشد کودک، قوه تخیل او هم کم‌کم رشد می‌کند. در واقع کودک در حدود ۳۱ ماهگی می‌تواند با اسباب‌بازی‌ها و اشیای اطرافش نمایش بازی کند و آنها را جای چیز دیگری در نظر بگیرد. یعنی زیربنای بازی کودک شرایط و اشیایی می‌شوند که وجود خارجی ندارند. مثلا کودک وانمود می‌کند که یک نوزاد دارد یا یک پزشک یا خلبان است.

این خیال‌پردازی‌ها باعث رشد زبان‌شناسی، اجتماعی، شناختی و حسی کودک می‌شوند ولی می‌توانند ترس کودک از هیولای داخل کمد، روح زیر تخت و هر چیز دیگری را هنگام خاموش بودن چراغ به‌دنبال داشته باشند.

برای برطرف کردن این ترس می‌توانید یک چراغ خواب کوچک در اتاق کودک روشن کنید و حتی پیشگیری کرده و حواستان به برنامه‌هایی که کودک در تلویزیون تماشا می‌کند باشد.

تذکر: برخی تصاویر در کارتون‌های تلویزیونی مناسب سن کودک شما نیست و باعث یادآوری آنها هنگام خواب و ترس کودک می‌شود.

ترس کودک از تاریکی

 

 

 

ترس کودک از دکتر رفتن

ترس کودک از مراجعه به پزشک طبیعی است و راه‌کارهایی برای غلبه بر آن وجود دارد. یک راه برطرف کردن ترس کودک از پزشک، حرف زدن با او چند ساعت قبل از قرار ملاقات با پزشک است. کودک را تشویق کنید برایتان توضیح دهد از چه چیزی می‌ترسد و برایش روشن کنید که هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. یادتان باشد با کودک خود صادق باشید. اگر قرار است پزشک کاری انجام دهد که درد دارد، حتما قبل از آن به کودک توضیح دهید .

برای غلبه بر ترس کودک از پزشک، می‌توانید با او قراری برای کاهش ترس بگذارید. مثلا از او بخواهید عروسک مورد علاقه خود یا یکی از کتاب‌هایش را به مطب پزشک بیاورد. به‌علاوه قبل از شروع معاینه توسط پزشک، در مورد ترس کودک صحبت کنید تا خود پزشک هم اقدامی برای کاهش این ترس انجام دهد. به این ترتیب، کودک شما احساس راحتی خواهد داشت. همچنین می‌توانید از کتاب‌ها و داستان‌هایی که در مورد دکتر رفتن است برای کاهش ترس کودک استفاده کنید.

ترس کودک از آدم‌هایی که لباس خاص بر تن دارند

یک ترس معمول دیگر در کودک ترس از مواجهه با افرادی است که ماسک زده‌اند یا لباس خاصی بر تن دارند. غلبه بر این ترس کودک ساده است. می‌توانید کودک را تشویق کنید هنگام بازی لباس مخصوص آن بازی را بپوشد.

تذکر: لباس شخصیت‌های محبوبش را به او بپوشانید و از لباس‌های ترسناک بپرهیزید.

ترس کودک از آدم‌هایی که لباس خاص بر تن دارند

 

راه‌های غلبه بر ترس کودک

  • با کودک خود صحبت کنید و از او بخواهید احساسش را برای شما بگوید.
  • برای کودک توضیح دهید هر کسی از چیزی می‌ترسد و به او اطمینان دهید که برای غلبه بر ترس او کنارش هستید و از او محافظت می‌کنید.
  • با کودک همدردی کرده و به احساسات او توجه کنید.
  • ترس‌های کودک را کوچک جلوه ندهید و او را همراهی کنید تا به تدریج ترس خود را آرام کند. اگر ترس کودک از عنکبوت یا مثلاً روح است، با او بازی کنید و خود را جای یک عنکبوت یا روح قرار دهید تا کودک متوجه شود چیزی برای ترسیدن وجود ندارد و می‌تواند بازی کند و بخندد. کودک با مشارکت در یک بازی که کاملاً تحت کنترل خودش است، می‌تواند بر ترسش غلبه کند.
  • صبور باشید. غلبه بر ترس کودک زمان‌بر است و باید فرصت دهید کودک کم‌کم با احساسات خود کنار آمده و ترس را کنار بگذارد.
  • به کودک در مورد امنیتش اطمینان دهید. مثلاً اگر کودک با دیدن یک سگ عصبی و مضطرب می‌شود، برایش توضیح دهید که کنارش هستید و از او محافظت می‌کنید.
  • شنونده خوبی باشید و به حرف‌های کودکتان خوب گوش دهید و در آخر وقتی کودک ترس خود را کنار گذاشت، او را تشویق کرده و به او جایزه بدهید.

 اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد تقویت رشد کودک خود در تمام زمینه‌ها به دست آورید، حتما نرم‌افزار کوچیکا را دانلود کنید تا با بیش از۱۰۰۰ بازی و فعالیت جهت تشویق و تقویت رشد و آموزش کودکتان آشنا شوید.

Cron Job Starts