css

مقالات

تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که بازی با کودک چه تأثیری بر روند رشد حواس او دارد؟ رشد حواس پنجگانه کودک کلید برقراری ارتباط او با دنیای اطراف است. حواس بینایی، بویایی، چشایی، شنوایی و لامسه اعتماد به نفس کودک را در برابر تغییرات محیطی بالا می‌برند و ما در اینجا قصد داریم ۱۶ بازی حسی با کودک را به شما آموزش بدهیم که برای کودکان زیر یک سال مناسب هستند.

۱۶ بازی برای تقویت حواس کودک

بازی با کودک ۰ تا ۳ ماهه

وقتی کودک از رحم مادر پا به دنیای بیرون می‌گذارد، به سرعت وارد محیطی با طعم‌ها، بوها و مناظر مختلف می‌شود. چون همه چیز برای کودک جدید است، احساس ناامنی می‌کند و ناآرام است. بنابراین سعی کنید فعالیت‌ها و بازی‌های جدید را به‌تدریج به کودک معرفی کنید.

  1. یک اسباب بازی رنگی بالای گهواره کودک آویزان کنید

این بازی ساده با کودک سطح بینایی او را تقویت می‌کند. به علاوه، اشیای متحرک به رشد جسمانی کودک هم کمک می‌کنند. کودک مشتاق است دستش را به طرف هر چیزی که بالای سرش آویزان باشد دراز کند.

  1. کودک را آرام قلقلک بدهید

لمس بدن کودک و نوازش او یک بازی دوست‌داشتنی برای کودک است که باعث خندیدن او می‌شود و همزمان حس لامسه او را تقویت می‌کند. به علاوه، این بازی به ظاهر ساده با کودک، شناخت و رابطه او را هم با والدین رشد می‌دهد.

  1. یک اسباب بازی یا جغجغه مناسب با سن کودک را نگه داشته و تکان دهید

این بازی تاثیر زیادی در تقویت حس لامسه و هماهنگی کودک دارد و باعث رشد حرکت انگشتان و دستان او می‌شود. کودک در ابتدا نمی‌تواند اسباب‌بازی را در دست بگیرد ولی ادامه بازی با کودک باعث می‌شود به تدریج برای گرفتن آن تلاش و آن را با چشمانش دنبال کند.

  1. آواز بخوانید

آواز خواندن یک بازی هیجان‌انگیز با کودک به حساب می‌آید که مهارت‌های شنیداری او را تقویت می‌کند. اگر فکر می‌کنید صدای خوبی ندارید و با خواندن راحت نیستید، برای کودک شعرهای ضبط شده را پخش کنید. یک راه دیگر برای تقویت شنوایی کودک حرف زدن با او در تمام لحظات است. وقتی هنگام عوض کردن پوشک کودک به اعضای مختلف بدن او دست می‌زنید و می گویید «بووق» یا «بییپ»، در واقع دارید با یک بازی کودکانه شنوایی او را رشد می‌دهید.

بازی با کودک ۰ تا ۳ ماهه

بازی با کودک ۴ تا ۶ ماهه

کودک در این سن شروع می‌کند به گرفتن اشیای نزدیک و هنگام وارد شدن به یک فضای جدید اطراف را به دقت نگاه می‌کند.

  1. کودک را تشویق کنید بافت‌های مختلف را لمس کند

پارچه‌های مختلف با بافت‌های مختلف مثل پشمی، مخمل و حریر  را در اختیار کودک قرار دهید. به این ترتیب هنگام بازی با کودک، او را با بافت‌های مختلف آشنا و حس لامسه او را تقویت می‌کنید.

  1. مدام با کودک صحبت کنید

صحبت کردن یک بازی بدون خرج و زحمت با کودک است که توجه و شنوایی او را تقویت می‌کند. برای کودک قصه بگویید و در مورد کارهای روزانه صحبت کنید. اهمیتی ندارد که کودک متوجه حرف‌های شما می‌شود یا نه. گوش دادن او مهم است.

  1. کودک را در محیط‌های مختلف قرار دهید

با توجه به اینکه هماهنگی اعضای بدن کودک رشد کرده و کنترل سر خود را در اختیار دارد، می‌توانید اجازه دهید ساعت‌های کمتری را در گهواره باشد. کودک را به روی شکم روی سطوح مختلف بخوابانید تا حس لامسه او با بازی‌های کودکانه تقویت شود.

  1. توپ بازی کنید

به کودک یاد دهید چطور توپ را بیندازد، به زمین بزند و قل بدهد. توپ بازی با کودک سلامت و هماهنگی او را تقویت می‌کند. شاید کودک نتواند توپ را بگیرد ولی مشتاقانه برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

بازی با کودک ۴ تا ۶ ماهه

بازی با کودک ۷ تا ۹ ماهه

این مرحله از زندگی کودک بدون شک به‌یادماندنی‌ترین لحظات زندگی کودک است، چون کودک به طور واضح غان و غون می‌کند و بخش‌های آوایی مثل «ماما» و «بابا» را می‌گوید. بنابراین بهترین استفاده را از این دوره ببرید و با بازی‌های مختلف کودکانه حواس او را تقویت کنید.

  1. با هم بخوانید

ورق زدن کتاب نوعی بازی با کودک است که هماهنگی انگشتان دست، حس لامسه و مهارت‌های حرکتی ظریف او را تقویت می‌کند. شاید هنوز زود باشد تا کودک تنهایی کتاب را ورق بزند ولی اجازه دهید کاغذ را لمس کرده و این کار را امتحان کند. بهتر است از کتاب‌هایی با ورق‌های ضخیم‌تر و نرم‌تر که لبه‌های گرد دارند استفاده کنید.

  1. از اشیای سبک استفاده کنید

کودک حالا می‌تواند به اجسام نیروی کمی وارد کند و به این ترتیب حس لامسه خود را هم تقویت می‌کند. از برج‌های خانه‌سازی و عروسک‌های پولیشی برای بازی با کودک استفاده کنید.

  1. به اشیای اطراف اشاره کنید

اشاره کردن به اشیای دور و نزدیک هم می‌تواند یک نوع بازی با کودک باشد. کودک با اشاره شما به آن شیء نگاه می‎کند. بنابراین حس بینایی او تقویت شده و مهارت درک و توجه او رشد می‌کند و تشویق می‌شود اشیای مختلف را شناسایی کند.

  1. نقطه دید کودک را تغییر دهید

اجازه دهید کودک برای مدتی در هر حالتی که راحت است تنها باشد. نشسته، خوابیده یا چهار دست و پا فرقی نمی‌کند. به این ترتیب کودک می‌تواند اطراف خود را از موقعیت‌های مختلف کشف کند. ولی حواستان به او باشد و یک محیط بازی ایمن را برای کودک به وجود آورید.

بازی با کودک ۷ تا ۹ ماهه

بازی با کودک ده ماهه تا یک ساله

کودک در این سن احتمالاً اولین قدم‌های خود را برداشته و مهارت‌های کلامی او رشد کرده‌اند.

  1. قایم موشک بازی کنید

قایم موشک بازی با کودک علاوه بر این که سرگرم کننده است، او را تشویق به جستجو می‌کند. می‌توانید این بازی را با پنهان کردن اسباب‌بازی‌ها هم انجام دهید.

  1. در آیینه به اجزای بدن کودک اشاره کنید

همراه کودک روبروی آینه بنشینید، به اعضای بدن او اشاره کنید و نام آنها را بلند بگویید. این بازی ساده با کودک هماهنگی و آگاهی فضایی او را بالا می‌برد.

  1. همراه کودک از روی موانع چهار دست و پا بروید

یک مسیر پر مانع با استفاده از بالش‌ها درست کنید و به همراه کودک چهار دست و پا از روی آنها رد شوید. انجام دادن این بازی هیجان‌انگیز با کودک، به رشد هماهنگی و آگاهی فضایی او کمک می‌کند.

  1. بافت‌های جدید را معرفی کنید

لمس اشیا و بافت‌های مختلف در هر سنی برای کودک مفید است. از وسایل مختلف مثل یک روسری نرم، اسفنج، برگ درخت یا هر چیز دیگری برای بازی با کودک و معرفی بافت‌های مختلف و در نتیجه تقویت حس لامسه او استفاده کنید.

با استفاده از وبسایت و نرم‌افزار کوچیکا می‌توانید با فعالیت‌های بیشتری برای بازی با کودک خود آشنا شوید و ضمن سرگرم شدن و لذت بردن، حواس پنجگانه او را هم تقویت کنید.

Cron Job Starts