css

مقالات

بیماری دست، پا و دهان یک بیماری شایع بین کودکان زیر ۵ سال است؛ چون آنتی‌بادی‌های لازم برای مبارزه با ویروس عامل این بیماری هنوز در بدن کودک ساخته نشده است. اگر تا به حال در مورد این بیماری در کودکان چیزی نشنیده‌اید، ما را همراهی کنید تا با نکات لازم در این مورد آشنا شوید:

بیماری دست، پا و دهان در کودکان چیست؟

این بیماری یک بیماری عفونی ویروسی و واگیردار است که شباهت زیادی با سرماخوردگی معمولی دارد. با این تفاوت که ایجاد تاول‌هایی در سرتاسر بدن کودک مخصوصاً داخل دهان و روی دستها و پاها می‌کند. دلیل نامگذاری آن هم بروز تاول در همین مناطق است.

این بیماری معمولاً طی فصل‌های تابستان و پاییز بین کودکان شایع می‌شود. این بیماری چندان جدی نیست و معمولاً بدون درمان خاصی طی یک هفته تا ۱۰ روز بهبود می‌یابد ولی گاهی در موارد نادر بیماری پیچیده شده و منجر به التهاب مغز می‌شود. بنابراین حتماً روند این بیماری را در کودکان زیر نظر داشته باشید و با پزشک کودک خود مشورت کنید.

 بیماری دست، پا و دهان در کودکان

 

 

 

علائم بیماری دست، پا و دهان در کودکان

علائم این بیماری شبیه به سرماخوردگی در کودکان است ولی تفاوت‌های خاصی با آن دارد که معمولاً بین روز سوم تا ششم از آغاز عفونت نشان داده می‌شوند.

خطر: این بیماری در کودکان می‌تواند طی دوره نهفتگی یعنی قبل از بروز علائم به دیگران سرایت کند.

برخی علائم این بیماری در کودکان عبارتند از:

  • گلودرد
  • تب
  • آبریزش بینی
  • بدحالی و ناآرامی
  • بی‌اشتهایی
  • تاول در داخل دهان، روی دست‌ها و پاها
  • جوش‌های قرمز رنگ

همه این علائم همیشه با هم ظاهر نمی‌شوند؛ بنابراین برای تشخیص این بیماری منتظر تمام علائم نباشید.

 علائم بیماری دست، پا و دهان در کودکان

درمان بیماری دست، پا و دهان در کودکان

در حال حاضر هیچ درمان پزشکی برای این بیماری در کودکان وجود ندارد. مهمترین کاری که می‌توان انجام داد سعی در کاهش تب و درد احتمالی کودکان است، یعنی علامت درمانی.

بهتر است در صورت بروز علائم، با پزشک مشورت کنید تا ضمن تشخیص بیماری در کودکان، داروهای لازم برای کاهش ناآرامی، بهبود تاول‌ها و خارش و سایر علائم تجویز شود. یادتان باشد آب کافی به کودک بدهید تا بدن دچار کم‌آبی نشود، چون کم‌آبی شرایط را بدتر خواهد کرد.

 درمان بیماری دست، پا و دهان در کودکان

 

 

 

 

دلایل بیماری دست، پا و دهان در کودکان

همانطور که گفتیم، این بیماری ویروسی است و ویروس مولد آن از گروه ویروس‌های روده‌ای است. یکی از اصلی‌ترین ویروس‌های عامل این بیماری در کودکان ویروس coxsackie A16 نام دارد.

ویروس عامل این بیماری در ترشحات بینی، گلو، مایع موجود در تاول‌ها و حتی مدفوع کودک مبتلا وجود دارد. یعنی نزدیک بودن به کودک مبتلا می‌تواند باعث سرایت فوری این بیماری به کودکان دیگر و حتی بزرگسالان شود. مثلاً هنگام تعویض پوشک کودک یا لمس اشیایی که با آن در ارتباط بوده، احتمال سرایت وجود دارد.

 دلایل بیماری دست، پا و دهان در کودکان

پیشگیری از بیماری دست، پا و دهان در کودکان

بهترین راه پیشگیری از این بیماری در کودکان رعایت بهداشت است، یعنی شستن مداوم دست‌های کودک، ضدعفونی کردن اسباب‌بازی‌ها و سطوح، سهیم نشدن در غذای کودکان دیگر، استفاده از دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه و رعایت سایر اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه.

یادتان باشد درست مانند سرماخوردگی، کودک می‌تواند بیشتر از یک بار در طول سال به این بیماری مبتلا شود. پس رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرید، مخصوصاً اگر کودکتان به مهدکودک می‌رود و با بچه‌های دیگر در ارتباط است.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد رشد کودک به دست آورید، نرم افزار کوچیکا را فراموش نکنید تا با بیش از 2000 بازی جهت حفظ سلامت جسمانی و روانی کودکتان آشنا شوید.

Cron Job Starts