css

مقالات

سال‌های اولیه زندگی و رشد کودک پر است از یادگیری‌های بدون وقفه، هم برای کودک و هم برای شما به عنوان والدین. بسیاری از چیزهایی که به عنوان یک انسان یاد می‌گیریم، طبیعی و توسط دنبال کردن غریزه‌هایمان به دست می‌آیند.

درست است که رشد کودک به طور کاملا طبیعی صورت می‌گیرد ولی شما به عنوان والدین می‌توانید روند آن را تقویت کرده و به کودک کمک کنید تا بهترین بهره را از سال‌های اولیه عمر خود ببرد.

در اینجا با ارائه چند نکته کمکتان می‌کنیم در روند رشد کودک خود تأثیرگذار باشید. یادتان باشد حمایت شما از روند رشد کودکتان از روز اول زندگی او آغاز می‌شود.

چند نکته برای کمک به رشد کودک و مراقبت از او

 

 

کمک به اولین حرکات کودک

اولین حرکاتی که از کودک خود می‌بینید، حرکات ساده و کوچکی مثل باز و بسته کردن انگشتان دست یا عکس‌العمل نشان دادن به صدای شماست. شاید این حرکات به نظرتان بی‌اهمیت برسند ولی در واقع زیربنای رشد فیزیکی، شناختی و اجتماعی کودک هستند.

کودکتان هر چه بیشتر با شما وقت بگذراند، حرکات شما را تماشا کند و شما را بشناسند، درکش از دنیای اطراف بیشتر می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت رابطه شما و کودکتان ماساژ دادن است. تماس پوست با پوست حواس او را تحریک و رابطه بین شما را تقویت می‌کند و بر روند رشد کودک تاثیر مثبت می‌گذارد.

می‌توانید اشیای مختلف را به کودک نشان دهید و از او بخواهید آنها را با چشمانش دنبال کند. بازی‌های ساده‌ای مثل این، بهترین راه کمک به روند رشد کودک هستند.

کمک به اولین حرکات کودک

کمک به بیرون آمدن اولین دندان کودک

دندان درآوردن یک مرحله سخت و پرچالش از رشد کودک برای والدین است. شما شاهد درد کشیدن کودک خود هستید و نمی دانید چه کاری برای او انجام دهید. باید بدانید این یک مرحله کاملاً طبیعی از رشد کودک است و می‌گذرد، ولی می‌توانید به شیوه‌هایی گذر از آن را برای کودکتان ساده‌تر کرده و درد او را تسکین دهید .

برای مثال می‌توانید یک شیء سرد به کودک بدهید تا بجود. احتیاج به هیچ وسیله خاصی نیست. یک حوله تمیز را خیس کرده و چند دقیقه در یخچال قرار دهید و بعد روی لثه کودک بگذارید و نتیجه آن را ببینید. اگر کودکتان به غذا خوردن افتاده است، کافیست یک تکه میوه یخ زده مثل یک تکه موز یخ زده به او بدهید. ماساژ دادن لثه کودک هم راه دیگری برای کم کردن درد اوست.

تذکر: اگر درد لثه کودک همراه با تب باشد باید با پزشک مشورت کنید.

کمک به بیرون آمدن اولین دندان کودک

کمک به خوابیدن کودک

وقتی کودک شما می‌خوابد، بدن او بهبود پیدا کرده و آماده یک روز پر از اکتشاف‌های جدید می‌شود. به همین دلیل است که خواب اهمیت زیادی برای رشد سلامت کودک دارد. یک کودک ۰ تا ۳ ماهه به ۱۴ تا ۱۷ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. البته برخی کودکان تا ۱۹ ساعت می‌خوابند و برخی فقط ۱۱ ساعت. اگر فکر می‌کنید کودک شما خواب کافی ندارد یا زیاد می‌خوابد، حتماً با پزشک مشورت کنید.

طبق نظر متخصصان، بین ۴ تا ۶ ماهگی می‌توان یک برنامه خواب برای کودک تنظیم کرد. کودک از این سن آماده یادگیری عادت‌های جدید است. می‌توانید برنامه خواب کودک را با یک حمام، یک موسیقی آرام یا گفتن یک قصه آغاز کنید. هر کاری که به آرامش کودک کمک می‌کند را در برنامه قبل از خواب او قرار دهید. این فعالیت‌ها به آرام شدن کودک کمک کرده و او را آماده یک خواب خوب شبانه می‌کنند. خواب کافی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روند رشد کودک شما دارد.

کمک به خوابیدن کودک

برای کمک به رشد کودک خود فعالیت‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام مناسب کودک شماست. هرچه تنوع این فعالیت‌ها بیشتر باشد، بهتر است؛ نه فقط برای رشد کودک بلکه برای تقویت رابطه بین شما و کودکتان. یادتان باشد حرف زدن با کودک بهترین روش برای کمک به رشد اوست. حتی اگر کودک چیزی از حرف‌های شما را متوجه نشود، صدای شما او را آرام کرده و زیربنای مهارت‌های زبان‌شناسی در آینده گذاشته می‌شود.

نکته: برای تقویت رشد کودک و مراقبت از او نیازی به اسباب‌‎بازی‌های رنگارنگ نیست. وقت گذراندن با او برای رشد سالم و شاد کودک کافیست.

برای مشاهده بازی‌های بیشتر جهت گذراندن اوقاتی مفید با کودکتان و تقویت رشد او حتماً از نرم‌افزار کوچیکا استفاده کنید.

Cron Job Starts